نمایش جزئیات

بر اساس آمار اتحادیه املاک از مهرماه : معاملات در کشور بالا رفت؛ در تهران افت کرد

چکیده خبر


جدیدترین آمار از بخش مسکن که توسط رییس اتحادیه املاک تهران ارایه شد نشان می‌دهد در مهرماه سال جاری قراردادهای خرید و فروش در کل کشور ۱۹ درصد افزایش داشته اما در شهر تهران ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.


مصطفی‌قلی خسروی  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مهرماه سال جاری ۵۹ هزار و ۲۵ قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش  نشان می‌دهد.

وی افزود: در پایتخت اما شاهد افت ۳۷ درصدی معاملات بوده‌ایم. مهرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۱ هزار و ۳۲ قرارداد خرید و فروش در تهران داشتیم. این رقم در مهرماه ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۷ هزار و ۳۸۱ مورد بوده است.

خسروی هم‌چنین با اشاره به قراردادهای اجاره گفت: در کل کشور ۴۷ هزار و ۳۸۴ قرارداد اجاره در مهرماه به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل در همین بازه زمانی ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در تهران نیز ۱۵ درصد کاهش قراردادهای اجاره را داشتیم. در مهرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۴۰ قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده است. این رقم در ماه مشابه سال قبل ۱۵ هزار و ۸۴۱ مورد بود. علت افت قراردادهای اجاره به دو موضوع اقدام برای خرید توسط شهروندان در کل کشور و مهاجرت از تهران مربوط می‌شود.

رشد ۲۶ درصدی خرید و فروش  در هفت ماهه سال جاری

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران آمار قراردادهای خرید و فروش مسکن در هفت ماهه نخست امسال را نیز اعلام و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴۳ هزار و ۶۶ مبایعه‌نامه (قرارداد خرید و فروش) در کل کشور به ثبت رسیده است. در زمان مشابه سال قبل  این  تعداد ۳۶۲ هزار و ۳۰۴ مورد بود که نشان می‌دهد قراردادهای خرید و فروش در کشور ۲۶ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در بخش اجاره اما ۳۶۴ هزار و ۱۹۲ قرارداد در هفت ماهه  امسال به ثبت رسیده که با توجه به ۴۱۹ هزار و ۶۲۹ اجاره‌نامه در همین بازه زمانی سال قبل قراردادهای اجاره ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. این رقم نیز به معنای تمدید اجاره نامه یا اقدام به خرید بوده است.

کاهش قراردادی خرید و اجاره در تهران

به گفته خسروی، در تهران نیز در هفت ماهه امسال ۱۰۵ هزار و ۶۳۷ مورد قرارداد خرید و فروش  املاک به ثبت رسیده که با توجه به  ۱۲۳ هزار و ۳۸۴ مبایعه‌نامه سال قبل، شاهد کاهش ۱۴ درصدی  معاملات در تهران بوده‌ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: هفت ماهه امسال، اجاره  نامه نیز  در تهران ۱۵ درصد کاهش یافته  است. از ابتدای امسال تا ۳۰ مهرماه  ۱۰۷ هزار و ۴۳۵ قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده است. این عدد در هفت ماهه سال قبل ۱۲۶ هزار و ۵۵ مورد بوده است.

متقاضیان واقعی اقدام به خرید کنند

خسروی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به متقاضیان بخش مسکن دارید، گفت: به اعتقاد من کسانی که قصد خرید دارند اقدام کنند. به فروشنده‌ها نیز توصیه می‌کنم واحدهای خود را بفروشند و با این هدف که مسکن گران می‌شود خانه را نگه ندارند؛ زیرا اگر قیمت‌ها بالا برود ممکن است در شرایط رکود نتوانند خانه خود را بفروشند و مضافا این‌که در این صورت گران می‌فروشند و گران می‌خرند. مسکن پیشران اقتصاد است. گردش مالی در بخش مسکن باعث رونق اقتصادی می‌شود و ۱۷۴ شغل کلیدی را راه می‌اندازد. این اتفاق باعث می‌شود چرخ حوزه‌های مرتبط، کارخانجات و صنایع نیز بچرخد و اقتصاد راه بیفتد که برکت آن به کشور و مردم می‌رسد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر  تهران در شهریورماه ۱۳۹۷ قیمت مسکن پایتخت در شرایطی کماکان به روند صعودی خود ادامه داد که معاملات در مسیر کاهش قرار گرفت. با این وجود، در شهریورماه ۱۳۹۷ رکورد افزایش ماهیانه و سالیانه قیمت مسکن طی شش ماه اخیر شکسته شد. آن‌طور که بانک مرکزی گزارش داد، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۹.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد رشد نشان داد. معاملات اما همچون ماه‌های گذشته سیر نزولی داشت. در شهریورماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳.۹ و ۳۳.۵ درصد کاهش نشان داد.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه