نمایش جزئیات

روزنامه آفتاب یزد - بازار اجاره بعد از صعود آرام گرفت

چکیده خبر


سرعت رشد نرخ اجاره مسکن در تهران پس از افزایش تا ۵2 درصد، کاهش یافته و البته با اینکه انتظار می رفت تورم این بخش در پاییز و زمستان منفی شود، به دلیل کمبود فایلهای مرغوب و جا ماندن از رشد قیمت مسکن، نسبت به کاهش قیمت مقاوم شده است


بازار اجاره با کاهش حجم واحدهای عرضه شده به این بخش از ابتدای پاییز مواجه شده و کماکان این وضعیت ادامه دارد. البته بنا به گفته واسطه های ملکی، نرخ ها پایین نیامده است؛ چرا که این بازار در حال پر کردن عقب ماندگی خود از قیمت مسکن است. با اینکه آمار بانک مرکزی از رشــد 51.6 درصدی قیمت اجاره نسبت به سال قبل خبر می دهد گزارشهای میدانی گویای آن است که نرخ ها در محله های شمالی و غرب تهران بیش از آمارهای رسمی افزایش یافته است. در حال حاضر رشد قیمت ها در بازار اجاره تا حد قابل توجهی کند شده و از رشد حدود ۱۰ درصد در بهار و تابستان امسال به حدود ۱ درصد رسیده است. این در حالی است که در سالهای گذشته معمولا با ورود به نیمه دوم سال، رشد اجاره بها منفی می شد. فعالان بازار مســکن، رکود معاملات در بخش خرید و فروش را در مقاومت بازار اجاره نسبت به کاهش قیمت، موثر می دانند؛ زیرا مالکان، سود نبردن از بخش خرید و فروش را در بازار اجاره جست وجو می کنند. با اینکه دولت همانند ســال گذشته ســقف مجاز افزایش اجاره بها را ۲۵ درصد در شهر تهران، ۲۰ درصد در سایر کلانشهرها و ۱۵ درصد در دیگر شهرها تعیین کرد، آمار رسمی بانک مرکزی از افزایش 51.6 درصدی نرخ اجاره در تهران و ۵۵ درصدی در کل کشــور حکایت دارد. این مسئله جدا از آنکه دستورپذیر نبودن اقتصاد آزاد را نشان می دهد، بنا به گفته کارشناسان، نرخ گذاری اثر معکوس در بازارها ایجاد می کند.

مصطفی قلی خســروی - رئیس اتحادیه مشاوران املاک - می گوید: گزارشهای بسیاری از مســتاجران به ما می رســد که می گویند تا پیش از مصوبه دولت بر روی نرخ کمتر از ۲۵درصد با صاحبخانه خود توافق کرده بودیم اما با دســتورالعمل دولت، صاحبخانه کف افزایش نرخ را ۲۵ درصد تعیین کرد. ابتدای ســال جاری نرخ رشــد سالیانه اجاره بها در تهران ۳۲ درصد بود که در مهرماه به ۴۸ درصد و آبان ماه به 51.6 درصد رسید که نشان می دهد بازار در یک روند صعودی قرار داشته است. بررسی وضعیت فعلی بازار اجاره حاکی از آن است که عمده فایلهای موجود را واحدهای بزرگ متراژ دارای نقص واقع در نیمه شمالی تهران تشکیل می دهد. نرخ رهن این واحدها نیز بعضا میلیاردی شــده است؛ در حالی که با این مبالغ می توان در نیمه جنوبی تهران صاحب خانه شد. پیش بینی کارشناسان این است که بازار اجاره تا اردیبهشت سال آینده با ثبات نسبی قیمت ها به حرکت خود ادامه دهد.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه