نمایش جزئیات

خبرگزاری بازار - رئیس اتحادیه مشاوران املاک: مشاوران املاک گرفتار قانون صنفی ضعیف شده اند

چکیده خبر


خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: مشاوران املاک گرفتار قانون صنفی ضعیف شده اند چرا که بر اساس قانون نظام صنفی مشاغلی که قانون خاص دارند خاص محسوب می شوند و می بایست قانون خاص داشته باشند.


خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: مشاوران املاک گرفتار قانون صنفی ضعیف شده اند چرا که بر اساس قانون نظام صنفی مشاغلی که قانون خاص دارند خاص محسوب می شوند و می بایست قانون خاص داشته باشند.

به گزارش بازار، مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: چندین بار اعتراض کرده ایم که میزان جرایمی در قانون صنفی دیده شده است برای شغل مشاور املاک بسیار کم است و باید بیشتر شود.

وی در مورد دریافت میزان کمیسیون های دوبرابری و چهار برابری مشاورین املاک گفت: دریافت ۲ برابر یا ۴برابر تعرفه ایجاد فساد می کند و اگر این مبالغ دریافت شود در اتحادیه مشاورین املاک و اتاق اصناف به تمامی شکایت ها در این مورد رسیدگی خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: اتحادیه ماورین املاک به موضوعات شکایات رسیدگی می کند و اگر موضوع رفع نشود در کمیسیون حل اختلاف ماده ۲۸ مشاور املاک را تعطیل می کنند.

خسروی اظهار داشت: بالاترین تعطیلی ها در اتحادیه ها مربوط به اتحادیه مشاورین املاک است وعلیرغم اینکه به پایین بودن نرخ کمیسیون مشاورین املاک اعتراض دارم برخورد شدید نسبت به دریافت نرخ بیشتر از تعرفه کمیسیون ها در اتحادیه مشاورین املاک انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: اتحادیه مشاورین املاک در هر ماه ۲۰ ابطال مجوز دارد که در این راستا نیز از مسئولین امر خواسته ایم که صدور مجوز ها سخت تر شود و حدود صنفی مشخص کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در همه دنیا ۶ درصد از مبلغ معامله ملک از فروشنده دریافت می شود و اصلا به نرخ کار ندارد ولی در کشور ما دولت کارهای خود در سازندگی را انجام نداد ولی نرخ مشاورین املاک را کم کرد ادامه داد: بر اساس قانون در زیر تمام قراردادها میزان کمیسیون مشاورین املاک نوشته شده است و در معاملات خرید و فروش ۲۵/۰ درصد از هر طرف معامله قرارداد از فروشنده و خریدار باید دریافت شود.

خسروی افزود: حق کمیسیون رهن از هر طرف نیم درصد مبلغ رهن، حق کمیسیون اجاره یک چهارم مبلغ اجاره هر ماه از هر طرف، حق کمیسیون بابت تمدید اجاره ‌نامه از هر طرف یک دهم حق کمیسیون دریافت می شود

وی ادامه داد: از مبلغ دریافتی کمیسیون ۶۰ تا ۷۰ درصد سهم مشاوران است و ۱۰ درصد سهم مدیر قرار دادها و ۵ درصد سهم مدیر داخلی مشاور املاک است و برای صاحب جواز چیزی نمی ماند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اعتراض به اینکه نرخ حق الزحمه تعیین شده بسیار کم است و می بایست حق الزحمه خرید و فروش حق الزحمه ۱ درصد و برای رهن نیم درصد و برای اجاره یک چهارم باشد بیان داشت:

در کشورهای جهان اول و دوم نرخ حق الزحمه یک درصد است ودر کشور ترکیه ۶ درصد دریافت می کند و ما خواهان این مبلغ هم نیستیم.

خسروی در ادامه با تاکید بر اینکه هر چقدر قیمت مسکن افزایش یابد ما به کسادی بیشتری می رسیم و مشاورین املاک پایین آورنده قیمت املاک هستند بیان داشت: درج قیمت در سایت دیوار باعث تزلزل قیمت مسکن شده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که ما با دیوار مشکل داریم این است. که بدون فعل و انفعالات این سایت باعث تزلزل قیمت مسکن است و بارها گفته شده است و از دادستان هم خواستیم قیمت را ببندد چون قیمت زدن باعث تزلزل می شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: در همین راستا ما از تمام اعضای اعتحادیه خواسته ایم که نرخ های نامتعارف را کار نکنند.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که توازن در ساخت و ساز انجام نشود مشکل حل نمی شود و باید توازن در ساخت و ساز ایجاد کنیم گفت: مشاورین املاک در سیاست گذاری، برنامه ریزی و قیمت مصالح و ... هیچ نقشی ندارد و لی در مورد گران شده قیمت مسکن به مشاورین اعتراض می کنند .

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه