نمایش جزئیات

رادیو گفت و گو - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، مهندس سعید لطفی، خزانه دار و عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران درمورد نقش بنگاه های معاملات بانکی در افزایش اجاره بها با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه کرد.

چکیده خبر


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، مهندس سعید لطفی، خزانه دار و عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران درمورد نقش بنگاه های معاملات بانکی در افزایش اجاره بها با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، مهندس سعید لطفی، خزانه دار و عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران درمورد نقش بنگاه های معاملات بانکی در افزایش اجاره بها با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه کرد.

لطفی ایجاد زیرساخت ها و ابزارهای نظارتی در حوزه خرید و فروش و اجاره بهای مسکن را ضروری دانست و گفت: متاسفانه ابزار لازم در اختیار ما گذاشته نمی شود و نمونه آن هم بحث کد رهگیری است که به رسمیت شناخته نمی شود و مثلاً اداره دارایی بدون کد رهگیری کارهای مربوط به مفاصا حساب نقل و انتقال را انجام می دهد.

وی افزود: برخی اپلیکیشن ها هم با درج قیمتها، پدر صنف املاک را درآوردند بطوریکه مردم به جای سوال کردن قیمتها از مشاوران املاک در اپلیکیشن نگاه می کنند و همین باعث نوسان قیمتها در منطقه قبل از انجام معامله می شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران دخالت دولت را به عنوان چالش دیگر مطرح کرد و گفت: طبق آمار سال 1396 رشد اجاره بها 10.5 درصد بود، در سال 1397 به 20.4 دهم درصد، در سال 1398 به 29.4 دهم درصد و در سال 1399 هم به 31.4 دهم درصد افزایش یافت.

لطفی با بیان اینکه صنف مشاوران املاک از دیگر اصناف متفاوت است اظهارکرد: این صنف هم مانند کانون وکلا باید قوانین خاص و بازدارنده داشته باشد اما قانون نظام صنفی، این صنف را با دیگر صنف ها یکسان می داند و هر کسی با داشتن شرایط اولیه می تواند جواز کسب دریافت کند.

وی با تأکید بر لزوم الزامی شدن بحث کد رهگیری گفت: ما باید بحث کد رهگیری را با همکاری وزارت اقتصاد و امور دارایی به عنوان مبنای کار قرار دهیم تا ضمن جلوگیری از کلاهبرداری ها دریافت مالیات ها را هم عادلانه کنیم اما این اتفاق نیفتاده و همه تقصیر را به گردن مشاوران املاک می اندازند.

در ادامه، خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: ما در صورتی می توانیم با شرکتها و مشاوران املاکی متخلف برخورد کنیم که از سوی مجلس قانون داشته باشیم.
وی از وجود 200 بازرس و پنج کمیسیون برای نظارت بر مشاوران املاک سخن گفت و افزود: بنگاه معاملاتی اگر اضافه دریافتی داشته باشد باید چهار برابر اضافه دریافت را جریمه دهد ضمن اینکه طرف مقابل هم باید رضایت دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه بنگاه های معاملات ملکی هیچ تخلفی نمی کنند چراکه ما نظارت کامل داریم گفت: در صورت هر گونه خطا در این صنف، طبق ماده 28 قانون نظام صنفی بلافاصله اقدام به پلمپ می کنیم.

خسروی اظهارکرد: ما بارها و بارها بحث تجدیدنظر در قانون نظام صنفی مشاوران املاک را مطرح و از مسئولان امر به ویژه نمایندگان مجلس درخواست کردیم.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه