نمایش جزئیات

روزنامه آفتاب اقتصادی - رئیس اتحادیه املاک درمخالفت با طرح تعیین سقف اجاره بها

چکیده خبر


رئیس اتحادیه املاک درمخالفت با طرح تعیین سقف اجاره بها: این دستور پوشیدن پالتو در تابستان است


رئیــس اتحادیه مشــاوران املاک با انتقاد از تعیین ســقف مجاز افزایش اجاره بها بــه میزان ۲۵ درصد گفت: این گونه سیاســتها تاثیری در کنترل قیمتها ندارد، اما منجر به اختلاف بین مالکان و مســتاجران می شــود؛ صاحبخانه ای از خوراک و پوشاک و تفریح خودش زده و یک خانه اضافه خریده، حالا او را مجبور می کنند نرخ اجاره را بســیار کمتر از حــد تورم افزایش دهد. مثل این است که در تابستان به مردم بگوییم پالتو بپوشند. مصطفی قلی خســروی اظهار کرد: آنچه که وزارت راه و شهرســازی به عنوان بســته سیاستی ســاماندهی بازار اجاره به دولت تحمیل کرد و همچنین طرح دوفوریتی مجلس، بدون نگاه کارشناســی کافی صورت گرفته است. طرح مجلس احتمالا توســط شورای نگهبان رد می شود. درخصوص دولت نیز عدم توفیق این سیاســت در دو ســال گذشــته می توانست چراغ راه باشد که متاسفانه برایشان تجربه نشد.  وی افــزود: مداخله دولت در بازار مســکن که تمامــا در اختیار بخش خصوصی قرار دارد اشــتباه اســت. دستورالعمل باید ســهل، آسان و لازم الاجرا باشــد. اینگونه سیاستهای دســتوری جدا از آنکه تاثیری در کنترل بازار نــدارد، منجر به ایجاد اختلاف بین مالکان و مســتاجران می شــود. اعلام کردند اجاره بهــا بیش از ۲۵ درصــد افزایش نیابد و مستاجر را نمی توان بیرون کرد. این قوانین به فرار سرمایه ها می انجامد. صاحب خانه وقتی می بیند با فشــار روبه روست خانه خود را می فروشد و به ترکیه می رود.

رشد اجاره بها در کشور بیش از سه برابر بخشنامه دولت بود

وی خاطرنشان کرد: از ســال ۱۳۹۹ به بعد اعلام کردند اجاره در تهران بیش از ۲۵ درصد بالا نرود. آنچه اتفاق افتاد رشد ۴6 درصدی اجاره بها در پایتخت بود. در بعضی مناطق تهران رشد تا ۱۰۰ درصد هم داشتیم. در شهرهای کوچک میزان مجاز را ۱۵ درصد تعیین کردند اما امسال میزان رشد اجاره بها در کشور طبق آمار رسمی ۵۰ درصد اعلام شد؛ یعنی بیش از سه برابر بخشنامه های دولت افزایش یافت. آقایان چه زمانی می خواهند از عدم توفیق برخی برنامه های خود درس بگیرند؟ رئیس اتحادیه مشــاوران املاک با بیان اینکه واحدهای استیجاری نوعی کمک به اقتصاد خانوارها اســت گفت: صاحب خانه یک عمر از خوراک و پوشــاک و گردش خودش زده و یک واحد اضافه خریده تا کمک خرج خانواده اش باشــد. با شرایط اقتصادی فعلی که همه درگیر آن هستند به مالک می گویید اجاره را بیش از ۲۵ درصد افزایش نده. مثل این است که در تابستان، مردم را مجبور کنیم پالتو بپوشند! خسروی، حفظ سرمایه ها را از اولویتهای کشور دانست و افزود: دین اسلام مالکیت را محترم شــمرده و به حفظ جایگاه سرمایه گذار تاکید دارد. اگر کسی چند خانه اجاره داد دولت باید او را تشویق و تشکر کند که به تولید مســکن کمک کرده، نه اینکه او را با انواع و اقسام فشارها از بازار مسکن فراری دهد.

افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن با وام ۷00 میلیونی

وی همچنین درباره پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای افزایش وام خرید مسکن تا رقم 6۰۰ یا 7۰۰ میلیون تومان گفت: افزایش تسهیلات خوب است و می تواند مقداری به رشد توان خرید متقاضیان کمک کند؛ به شرط آنکه مدت بازپرداخت آن ۲۰ ســال یا بیشتر شود. در شرایط فعلی که به دلیل عملکرد نامناسب دولتهای پیشین، قیمت مسکن شش تا هفت برابر شده تسهیلات و بسته های تشویقی، کمک کننده خواهد بود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: افزایش مبلغ وام مسکن در صورتی مفید اســت که به ابزار کاسبی بانکها تبدیل نشود. اگر بانکها بخواهند با سود ۱٨ درصد بیش از ۱۱ میلیون تومان قسط از مشتریان دریافت کنند کمتر کسی توانایی دریافت این وام را خواهد داشت. اگر قرار است بانکهای اسلامی داشته باشیم باید نرخ سود تسهیلات 7۰۰ میلیون تومانی حداکثر ۴ درصد باشــد. با سود ۱٨ درصد فعلی مردم باید ظرف ۱۲ سال بیش از یک میلیارد تومان سود بپردازند. رئیس اتحادیه مشــاوران املاک با بیان اینکه تســهیلات 7۰۰ میلیونی می تواند 6۰ تا 7۰۰ درصد قیمت مســکن در مناطــق جنوبی تهران را پوشــش دهد گفت: در حال حاضر کمترین متوســط قیمت مسکن به منطقه ۱٨ تهران با میانگین 7.۱۵ میلیون تومان تعلق دارد. بر این اساس وام مذکــور می تواند بیش از ۹۰ درصد قیمت مســکن در این منطقه را پوشش دهد. اما باید برای مناطق برخوردار کلانشهرها نیز فکر شود. در کشورهای توسعه یافته وام ۹۰ درصد قیمت مسکن را پوشش می دهد خسروی با اشاره به تسهیلاتی که در کشورهای توسعه یافته برای خرید مسکن پرداخت می شــود گفت: وام در اروپا و آمریکا بیش از ۹۰ درصد قیمت مسکن را پوشــش می دهد. معتقدم دولت نباید برای وام مسکن سقف قائل شود و به هر میزان که متقاضی توان پرداخت دارد، تسهیلات بپردازد. این اقدام جدا از آنکه می تواند در خانه دار شدن بسیاری از مردم کمک کننده باشد، صنعت ساختمان و بازار مسکن را به عنوان یک بخش پیشرو در اقتصاد کشور راه می اندازد و به رشد اشتغال می انجامد.

رکود بازار مسکن در اردیبهشت ماه

به گزارش ایسنا؛ وی در تشریح وضعیت اردیبهشت ماه بازار مسکن اظهار کرد: اوضاع بازار چندان مناســب نبــود و رکود کماکان وجود دارد. علت اصلی هم به پایین بودن توان خرید متقاضیان مربوط است. برخی تحلیلها و مصاحبه های غیرکارشناسی توسط بعضی افراد هم که انتظارات تورمی را القا می کنند در تشدید رکود موثر است.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه