نمایش جزئیات

گسترش نیوز - عضو هیات مدیره اتحادیه مشاورین املاک در گفتگو با گسترش نیوز؛

چکیده خبر


وام ودیعه مسکن دردی از مستاجران دوا نمی کند


سعید لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاورین املاک گفت: وام کمک ودیعه مسکن در سال جدید با کاهش ۱۰ میلیون تومانی نسبت به سال قبل همراه شد که با توجه به افزایش چشمگیر نرخ اجاره بها در سال جدید ، به حل مشکلات موجود کمکی نمی کند.‌

وام ودیعه مسکن دردی از مستاجران دوا نمی کند 
در آستانه ورود به فصل جابه‌جایی‌‌ها ،‌ بسیاری از مالکان برای تمدید قرارداد مستاجران بیش از  ۳۰ درصد اجاره بهای خود را افزایش داده‌اند، اگر دنبال خانه اجاره ای باشید کمتر با قیمت های منصفانه روبرو می شوید.

متاسفانه قیمت اجاره بهای خانه این روزها سر به فلک کشیده است و بسیاری از مستاجران را با مشکلات جدی روبرو کرده به طوری که دهک های پایین جامعه  توان اجاره خانه را ندارند. البته در ادامه سیاست های دولت برای مهار تورم بازار مسکن، سقف افزایش اجاره‌بها برای تهران و سایر استان ها در سال جاری به ترتیب ۲۵ و ۲۰ درصد تعیین شد. البته با توجه به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ اجاره بها در برخی از مناطق تهران ، تعیین سقف اجاره بهای ۲۵ درصدی برای سال جاری، به کلی زیر سوال می رود.
پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از دیگر سیاست های دولت بود که برای سومین سال متوالی تصویب شد اما مبلغ این وام برای شهر تهران ، از ۷۰ به ۶۰ میلیون تومان تقلیل یافت. بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام، تعداد بانکهای پرداخت کننده را از ۱۵ به ۲۰ بانک افزایش داده است اما هنوز شرایط دریافت این وام و همچنین زمان ثبت نام متقاضیان و پرداخت وام اعلام نشده است. حال با توجه به اوضاع نابسامان بازار اجاره مسکن و درآمد پایین خانوارها، این سوال مطرح می شود که آیا سیاست های دولت در بخش مسکن می تواند دردی از مردم دوا کند؟ سعید لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاورین املاک ، در این رابطه به گسترش نیوز می‌گوید: پرداخت وام ۷۰ میلیون تومانی کمک ودیعه مسکن در سال گذشته با اما و اگر های مختلفی همراه شد و بسیاری از مستأجران را با مشکلات زیادی روبرو کرد و فقط ۱۰ درصد افراد موفق به دریافت این وام شدند. نوبت دهی های طولانی، شرایط ضمانت سختگیرانه و همچنین کاهش نظارت و کنترل بر عملکرد بانک‌ها از دلایل عدم دسترسی مستاجران به این تسهیلات بودند.

وی  با انتقاد از وضعیت بازار مسکن ادامه داد : وام ودیعه مسکن در سال جدید با کاهش ۱۰ میلیون تومانی نسبه به سال قبل همراه شد که با توجه به افزایش چشمگیر نرخ اجاره بها در سال جدید ،حتی اگر مستاجران موفق به دریافت این وام شوند، باز هم کمکی به وضع موجود نمی کند.

نقش اتحادیه املاک در افزایش اجاره مسکن
لطفی با بیان این که مشاوران املاک نقشی در نوسانات قیمت مسکن ندارند گفت: اتحادیه املاک یک بخش خصوصی است که هیچ دخالتی در افزایش اجاره بهای مسکن ندارد و هر زمانی که سیاست مختلف برای ساماندهی بازار مسکن شکست می خورد، دست اتهام به سوی اتحادیه مشاوران املاک نشانه گرفته می شود.

وی ادامه داد: اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است و  بسترهای اقتصادی نامناسب و تورم روز افزون در سال های اخیر باعث افزایش قیمت مسکن در کشور شده که به هیچ عنوان به بخش خصوصی و اتحادیه مشاوران املاک مرتبط نیست.

تاثیر طرح نهصت ملی مسکن بر ساماندهی بازار
عضو هیات مدیره اتحادیه مشاورین املاک گفت: دولت در شرایطی وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور را داده که این طرح برای تحقق  با چالش های مختلفی روبرو است ولی اگر توان اقتصادی کشور برای تحقق این وعده یاری دهد می تواند باعث ساماندهی بازار مسکن شود.در سال ۱۳۸۵ دولت طرح اجاره داری حرفه ای را استارت زد ولی متاسفانه یک عدد مسکن اجاره ای در کشور ساخته نشد که بتواند قیمت ها را کنترل کند و فشار را از دوش مستاجرین بردارد.

لطفی در پایان اضافه کرد: برای اینکه بازار مسکن شاهد یک ثبات نسبی شود نیازمند عرضه و تقاضا در این بازار پر تلاطم هستیم.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه