نمایش جزئیات

واکنش احتمالی بازار مسکن به رشد قیمت دلار

چکیده خبر


رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: مسکن ظرفیت واکنش نشان دادن به نوسانات قیمت دلار را ندارد


رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: مسکن ظرفیت واکنش نشان دادن به نوسانات قیمت دلار را ندارد؛ زیرا بازار ملک برای حدود هفت سال رشد بی‌رویه‌ای داشته که در واقع یکه‌تاز بازارهای همسوی خود بوده و هم‌اکنون در بازه زمانی استراحت به سر می‌برد.

کیانوش گودرزی در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: طی هفت سال گذشته قیمت‌ها به قدری در بازار مسکن بالا رفته که کمتر کسی توان خرید خانه دارد. سال گذشته دیدیم که تورم مسکن نسبت به بازارهای موازی و تورم عمومی کمتر بود. پایان سال گذشته تورم عمومی حدود ۴۲ درصد و رشد قیمت مسکن حدود ۲۵ درصد بود. یعنی مسکن ۱۷ درصد کمتر از دیگر کالاها رشد قیمت داشت و علت اصلی آن است که مردم عادی توان خرید ملک ندارند.

وی افزود: زمان انتظار برای خرید مسکن به بیش از ۷۰ سال رسیده است. یعنی اگر یک کارمند و کارگر تمام درآمد خود را پس‌انداز کنند و به خوراک و پوشاک و دیگر هزینه‌ها اختصاص ندهند بعد از ۷۰ یا ۸۰ سال شاید بتوانند خانه بخرند.قیمت مسکن فعلا ظرفیت رشد ندارد

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: به دلیل نبود تقاضای موثر، بازار مسکن ظرفیت رشد بیش از این را حداقل در کوتاه مدت ندارد. مسکن یا هر کالایی باید بازار خرید و فروش داشته باشد. بازار خرید و فروش برای ارز و طلا وجود دارد اما برای مسکن وجود ندارد؛ زیرا خرید دلار یا طلا سرمایه هنگفتی نمی‌خواهد اما مسکن کالایی درشت است و فراهم کردن رقم‌های میلیاردی به منظور خرید خانه برای عموم جامعه میسر نیست.

گودرزی یادآور شد: چندین سال قبل در اسفندماه معمولا بازار مسکن با کسادی و رکود مواجه می‌شد؛ زیرا در اسفندماه همه دست نگه می‌داشتند تا ببینند سال آینده چه اتفاقی می‌افتد. اما در سال‌های اخیر به این دلیل که مردم می‌دانند سال بعد تورم در انتظار است سعی می‌کنند در اسفند خرید و فروش ملک را انجام دهند.

وی افزود: اکثر قراردادها هم از نوعی است که خانه اولی نیستند. معاملات از نوع تبدیل یا از نوع سرمایه‌گذاری است. حدود ۶۰۰۰ معامله آپارتمان که در اسفند ۱۴۰۲ انجام شده از این جهت صورت گرفته که سرمایه‌ها از تورم عقب نماند.

قیمت دلار بازار مسکن را تکان می‌دهد؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مسکن ظرفیت واکنش نشان دادن به نوسانات نرخ دلار را ندارد گفت: برای حدود هفت سال مسکن رشد بی‌رویه‌ای داشته که در واقع یکه‌تاز بازارهای همسوی خود بوده و هم‌اکنون بازار ملک در بازه زمانی استراحت به سر می‌برد.

به گفته گودرزی، در حال حاضر برداشت عمومی این است که به دلیل طولانی بودن بازگشت سرمایه، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مسکن زیاد است و ممکن است با خواب سرمایه مواجه شوند. بنابراین کمتر به آن ورود می‌کنند.

پیش بینی بازار مسکن

وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در سه ماهه بهار امسال گفت: ممکن است طی سه ماهه بهار ۱۴۰۳ نوسانات اندکی در بازار مسکن داشته باشیم اما قطعا رشدش کمتر از بازارهای موازی خواهد بود. همانطور که دیدیم دلار از محدود ۵۰ هزار تومان تا ۶۵ هزار تومان بالا رفت یعنی حدود ۳۰ درصد رشد داشت اما قیمت مسکن در یک ماه گذشته فقط ۳.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: مشاوران املاک هم جزئی از مردم هستند. از طرف دیگر ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال و رونق بخش مسکن دارند. لذا از دولت انتظار داریم تمام تلاشش این باشد که سامانه املاک و مستغلات توسط مشاوران املاک اداره شود. اینکه دولت سامانه‌ای تحت عنوان خودنویس راه‌اندازی کرده دقیقا برخلاف سیاست مردمی‌سازی اقتصاد است.

گودرزی تصریح کرد: مشاوران املاک نقش واسطه‌گری و کنترلی بر بازار مسکن دارند. کوچک‌ترین تغییری در مناسبات بین مردم و مشاوران املاک ایجاد شود نه تنها امنیت شغلی به خطر می‌افتد بلکه ممکن است فضای بازار مسکن ملتهب‌تر از شرایط فعلی شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت مسکن بالا می‌رود تمام بازارهای موازی را با خود می‌کشاند. درخواستم از مسئولان این است که با مسکن شوخی نکنند. دغدغه مشتریان، حق‌الزحمه مشاوران املاک نیست. نباید صنفی که بیش از ۱۵۰ سال سابقه کار دارد را تضعیف کرد. ایجاد سامانه خودنویس جدا از آنکه اشتغال بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نظم این بازار را به هم می‌زند و هزینه مضاعف به دولت و مردم وارد می‌کند.

 

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه